أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی.
أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ.
أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ.
أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها.
أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها.
أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاَِوْلِیاءِالله.
در خطبه غدیر، درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه توجه خاصی شده است.
اخبار از مهدی موعود برای آن مردمی که قبول ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمین است.
اگر مسلمین آن روز علی علیه السلام را نپذیرفتند، ولی حقایق در طول زمان برای نسل ها روشن شد، از آنجا که کارها به دست خداوند است، روزی امر اهل بیت ظاهر خواهد شد. آن روز جهان به دست جانشینان واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سپرده میشود و انتقام آنچه در طول قرن ها برایشان رفته است گرفته خواهد شد. لازم به تذکر است که اعلام این مطالب در غدیر، یک پیشگویی و اخبار از غیب نیز به شمار میآید.[1]
در خطبه غدیر، 25 جمله دربارۀ حضرت مهدی علیه السلام آمده است که آن ها را تحت 6 عنوان میتوان خلاصه کرد.
الف: بشارت به ایشان
در این باره میفرماید:
«او کسی است که همه پیشوایان به آمدن او بشارت داده اند.»
ب: خاتمیت ایشان
در این باره به دو جنبه مهم اشاره شده است:
1- این که امامت در امامان تعیین شده اتصال دارد و منقطع نمیگردد تا به دست خاتم و آخرین آنان که حضرت مهدی علیه السلام است برسد.
2- آن حضرت تا روز قیامت به عنوان حجّت خدا باقی خواهد بود و بعد از او حجتی نیست.
ج: مقام و منزلت ایشان
. دراین باره دو جهت ذکر شده است:
1- فضائل و مناقب ایشان
- او انتخاب شده خداوند و هدایت یافته و کمک شده است.
- نور از جانب خداوند در او قرار داده شده و نوری نیست مگر با او، و حقی نیست جز با او.
2- مقام و شأن اجتماعی ایشان
- او ولی خداوند در زمین و حکم کنندۀ او در میان خلق است.
- کارها به او سپرده شده، و او امین خداوند بر سرّ و آشکار اوست.
- او یاری کننده دین خداست.
- او هر صاحب فضلی را به قدر فضلش و هر صاحب جهلی را به قدر جهلش نشانه میدهد.
د: علم ایشان
در این باره به دو جهت اساسی اشاره شده است:
1- او وارث هر علمی است و علمش بر همه چیز احاطه دارد.
2- علم او به دریای عمق علم الهی اتصال دارد.
هـ: قیام ایشان.
در دو مورد از خطبه غدیر کلمه «القائم المهدی» به کار رفته و بعد از آن به قدرت مطلقه و تمام عیار حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه اشاره شده است که از جانب الهی به او اعطا گردیده است و هیچ قدرتی با او طاقت برابری ندارد در این باره سه جنبه ذکر شده است:
1- کسی بر او غالب نمیشود، و کسی بر علیه او کمک نمیشود، او همۀ قلعه های محکم را فتح میکند.
2- او بر همه ادیان و بر همه گروه های شرک غالب میشود، و آنان را هدایت میکند و یا به قتل میرساند.
3- خداوند همه آبادی ها و شهرهای جهان را در اثر تکذیبشان تا روز قیامت هلاک میکند و
آن ها را تحت تصرف حضرت مهدی علیه السلام درمیآورد.
و: انتقام ایشان
در خطبه غدیر تأکیدی است بر این که اگر چه حق اهل بیت علیهم السلام و شیعیانشان توسط ظالمین پایمال میشود، ولی منتقمی خواهد آمد و گذشت از عذاب اُخروی، در همین جهان دل دوستان را گرفتن انتقام مسرور خواهد کرد.[2]
دیده شده توسط نویسنده از کتاب:
- محمدباقر، انصاری، اسرار غدیر، تهران: مولود کعبه، 1378، ص 187.
[دوشنبه 1395-06-29] [ 08:46:00 ق.ظ ]