هذا وليّكم؛
هنگامي كه رسول گرامي اسلام در روز غدير حضرت عليعليه السلام را به مقام ولايت نصب و معرفي نمودند خطاب به امّت فرمودند:
«هذا ولیکم … اين (عليعليه السلام) وليّ شماست».
در منطوق آيات و روايات، كسي كه اداره امور فرد يا جامعه را بر عهده دارد «وليّ» خوانده ميشود.
در متون اسلامي در خصوص اين كه اگر غدير برپا ميشد و حكومت به اهلش كه فرمان خدا و رسولش بر آن بود واگذار ميگرديد، هرگز در جامعه اختلافي پيش نميآمد، روايات فراواني آمده است، از جمله: « … ما اختلف عليكم سيفان؛هرگز اختلافي كه به شمشير كشيده شود پيش نميآمد». در اين عبارت، واژه «إختلف» آمده كه به معناي رفتوآمد است و در اين جا برخورد و نزاعي كه سرانجام آن جنگ و كشتار باشد مدّ نظر است.
در نتيجه اين كه رخت بربستن نزاع و جنگ از يك جامعه به منزله داشتن جامعهاي پاك و سالم است كه هدف رسول گرامي اسلام دقيقاً رسيدن به آن بود.
اولين پيامدهاي نفي غدير در جامعه شهادت حضرت صديقه طاهره فاطمه زهراعليها السلام و حضرت محسنعليه السلام بود كه از سوي حكّام به شكلي خشونتبار روي داد و از همين زمان كشتار و نزاع چهره نمود و حاكمان كه نميتوانستند حق را كه در عليعليه السلام تجسّم يافته بود، تحمّل كنند، با آن حضرت سر ستيز برافراشتند.
برخي خرده ميگرفتند كه چرا اميرالمؤمنين عليه السلام پس از رسيدن به حكومت در جنگهايي دامنهدار شركت كردند؟ بلي، اميرالمؤمنين درگير سه جنگ شدند، ولي در هر سه جنگ، حضرت آغازگر جنگ نبودند، بلكه جنگافروزي از سوي مخالفان حضرت بود كه از بقايا و دستنشاندگان حاكمان پيشين بودند كه عدل اميرالمؤمنين عليه السلام را برنميتابيدند. طبيعي است كه در چنين مواجههاي (جنگي) يا بايد خود و اصحابشان كشته شوند و يا به دفاع از خود بپردازند و دفاع حضرت عليعليه السلام به همين منظور بوده است كه ضروري بود.
به ديگر سخن اين كه درگير شدن آن حضرت در سه جنگ يادشده به منظور دفاع بوده است.
دیده شده توسط نویسنده در کتاب تحقق غدير و دستاوردها نوشته اية الله سيد صادق شيرازي
[جمعه 1395-07-09] [ 12:46:00 ب.ظ ]