مصباح الهدی
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
دی 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    





center>من کالای ایرانی میخرم



حرف دل

" هر گاه دلم رفت تا محبت کسی را به دل بگیرد، تو او را خراب کردی، خدایا، به هر که و به هرچه دل بستم، تو دلم را شکستی، عشق هر کسی را که به دل گرفتم، تو قرار از من گرفتی، هر کجا خواستم دل مضطرب و دردمندم را آرامش دهم، در سایه امیدی، و به خاطر آرزویی، برای دلم امنیتی به وجود آورم، تو یکباره همه را برهم زدی، و در طوفان های وحشتزای حوادث رهایم کردی، تا هیچ آرزویی در دل نپرورم و هیچ خیری نداشته باشم و هیچ وقت آرامش و امنیتی در دل خود احساس نکنم... تو این چنین کردی تا به غیر از تو محبوبی نگیرم و به جز تو آرزویی نداشته باشم و جز تو به چیزی یا به کسی امید نبندم و جز در سایه توکل به تو، آرامش و امنیت احساس نکنم... خدایا ترا بر همه این نعمتها شکر می کنم."





کاربران آنلاین

  • مدیر النفیسه
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • avije danesh
  • شمیم


  • Online User




    موتور جستجوی امین





    مطالب پر بیننده وبلاگ

  • دانلود کتاب شرح اسم( زندگینامه مقام معظم رهبری)
  • دعای تحویل سال نو( عربی، ترجمه فارسی ، سند ، صوت، اعمال، نظر مراجع)
  • دل نوشته ای برای مسافران جا مانده از اربعین
  • سه وظیفه اصلی طلاب از نگاه مقام معظم رهبری
  • کتاب خاطرات سفیر(توصیه شده به دختران جوان از طرف مقام معظم رهبری)
  • تصاویر شاد، زیبا و متحرک ویژه میلاد حضرت فاطمه معصومه(ع)
  • ناگهان بانگی برآمد ...خواجه مرد.!!!
  • تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی....
  • به هرکه دل بستم تو شکستی....
  • دلتنگ روزهای خوب صبوری
  • حکایت عجیب و تکراری ته تغاری بودن
  • دریا به رود خانه رو نزند....
  • استغاثه و استعانت و توسل به حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام ) در روز میلاد آن حضرت
  • دخترانگی کن...(نامه ای به دخترم)
  • شهیده باختر بیگلری ،اولین شهید زن انقلاب،دلاوری از عشایرفارس
  • بزرگداشت شيخ اجل سعدي شيرازي و هفته شيراز
  • اعمال ماه مبارک رجب(روز اول و نیمه رجب و آخر ماه رجب)
  • می تراود مهتاب..
  • دلنوشته ی بارانی
  • شهید حسین خرازی، شهیدی از دیار غیرت
  • هرگز مرا نشناختی...
  • غدیر در کلام فواطم(علیهما السلام)
  • شعری زیبا در مورد مادر
  • نبض ازدواج را بگیرید...!!!
  • با ساعت دلم ....
  • حواست به شریک زندگیت باشه!
  • زنان چهره شهر را تغییر می دهند!!
  • صفر به خیر نگذشت
  • شرمنده ی نگاه تشنه
  • ارتباط و وابستگی روز بعثت و عید غدیر
  • سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر ایران
  • شب شهادت امام رضا (علیه السلام)
  • وزیر یا قاتل ؟ عزتمند یا ذلیل؟؟
  • روزگار عجیبی است ...
  • غدير در آيات قرآنى
  • بوی بهار و بوی مرگ
  • 7 تیر یا هفت تیر؟!
  • زنگ خطر... آخوند باید ساده زندگی کند!!!
  • ال جی، سامسونگ و دیگران
  • مناجات با خدای بخشنده بخشایشگر
  • جون بن حوی غلام شهید امام حسین(علیه السلام)
  • شب اول محرم
  • امام رئوف
  • حکم نماز و وضو با ناخن مصنوعی




  • کپی آزاده به شرط ذکر منبع :))



      نگاهی به مفهوم و معنای لیبرالیسم   ...

    نگاهی به مفهوم و معنای لیبرالیسم


    برای آزادی تعاریف بسیاری ذکر شده است و به گفته آیزابلا برلین حدود(200دویست) تعریف برای آن اشاره شده است. تعریف لیبرالیسم به خاطر تحولات گسترده و عمیق تاریخی و مکانی اش و به علت معانی و تفسیرهای مختلف و همچنین متفکران متعددش بسیار مشکل است و به تعبیری آن قدر تغییر ناپذیر است که کمتر تعبیر و تفسیر دقیقی به دقت سایر علوم می پذیرد.

    وجه اشتراک بسیاری از تعاریف آن، عدم مانع بر سر راه انتخاب انسانها است.جان لاک معتقد است که آزادی انسان در آن است که جز قانون طبیعت، قدرتی بر او و فرمانروا نباشد. انگلس می گوید: آزادی، شناختن قوانین طبیعت و به کار بستن آن به نفع جامعه انسانی است.


    هاروارد لاسکی می گوید: آزادی، نبودن مانع بر آن احوال و اوضاع و شرایط اجتماعی است که حدود آن در زندگی کنونی لازمه خوشبختی است.

    افلاطون می گوید: آزادی عمل به متقضای عقل است.آیزایا برلین در تعریف آزادی می گوید: «من آزادی را عبارت از فقدان موانع در راه تحقق آرزوهایی انسان دانسته ام و در جای دیگر آزادی را به معنای عدم مداخله دیگران در کارهای فرد می داند.


    دانشنامه سیاسی آزادی را چنین تعریف می کند. در وسیعترین معنای کلمه، آزادی حالتی است که در آن چیزی وابسته و محدود به چیزهای دیگر نباشد و بتواند در فضا جا به جا شود و در مورد انسان حالتی است که در آن اراده شخصی برای رسیدن به مقصود خویش به مانعی برخورد نکند.


    هابز می گوید: انسان آزاد کسی است که چون بخواهد کارهایی را انجام دهد که در توان و استعداد او هست با مانعی روبرو نشود. او آزادی را نبودن مانع در سر راه جنبش می داند.


    کارلایل فیلسوف انگلیسی می گوید:آزادی حقیقی انسان، در یافتن راه درست و گام زدن در آن راه است.

    دکتر سروش می گوید: آزادی یعنی خانه پرداختن از غیر، یعنی هر چه غیرماست، دفع کنیم یا به عبارت دیگر آزادی یعنی وانهادن آدمی به خود آن چه غیر من است یا آن چه مانعی است برکمال و شکوفایی من، باید کنار زده شود.


    آنچه در تعریف آزادی مطرح می شود با توجه به معنای لغوی آن که حریت معنا شده است و خلاف بندگی و رقیب و عبودیت و اسارت و اجبار معنا شده است کمی متناقض است.

    اما آنچه به صورت کلی در معنای آزادی معنا می شود به هیچ وجه به عنوان لیبرالیسم امروزی را که به غلط با واژه آزادی همسان گرفته می شود را در بر ندارد.

    آنچه اندیشمندان در معنای لیبرالیسم مطرح می کنند در دو حوزه اجتماعی و فلسفی مطرح است که مسامحتاً اینگونه می توان تعریفش کرد:لیبرالیسم در معنای وسیع آن تقریباً در تمامی عرصه ها و در تمامی گونه های آن، فلسفه افزایش آزادی فردی در جامعه تا حد مقدور و میسور است.


    واژه لیبرالیسم در لغت به معنای آزادی گرفته شده است. به معنای «صناعات آزاد» و پس از آن به معنی آدم هرزه و ولنگار بوده که در آثار شکسپیر به همین معنا به کار رفته است. به سخن دیگر لیبرالیسم مجموعه روش ها و نگرش ها و سیاست ها و ایدئولوژی هایی هستند که عمده ترین هدفشان فراهم آوردن آزادی هر چه بیشتر برای فرد است. بنیاد و شالوده این مکتب مبتنی بر فرد گرایی است. لیبرالیسم مانع آزادی و رشد فرد و دشمن اصلی خود را در تمرکز قدرت می داند .


    اصطلاح لیبرالیسم به عنوان نظریه ی سیاسی در قرن 19، بر حزبی سیاسی در اسپانیا اطلاق شد که از حکومت مبتنی بر قانون حمایت می کرده در فرانسه این اصطلاح در ارتباط با شعارهای انقلاب فرانسه مطرح گردید و همزمان واکنشی در مقابل انحصار کلیسا و دستگاه های سلطنتی بود.


    لیبرالیسم خاستگاه و مسیر مشخصی در غرب دارد که با رنسانس اقتصادی و اصلاح گری مذهبی شروع شده و همگام با تمدن جدید غرب تا دوران پست مدرن اخیر هم استمرار پیدا کرده است. با این حال برخی آن را نقطه شروع تمدن مدرن و برخی دیگر از محصولات و مکاتب ایجاد شده توسط آن می دانند؛ کما اینکه فاشیسم و استالینیسم هم برخی از محصولات دیگر آن به حساب می آید.


    از نظر تاریخی رشد این تفکر از تحولات و تغییرات قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی ناشی می شود که به خاطر تغییرات ذکر شده طبقه ای از سرمایه داران جدید به وجود آمد که با پیشرفت ابزار تولید، افزایش سرمایه و تجارت، آزادی اقتصادی را در مقابل سلطه اشراف، پادشاهان و کلیسا به عنوان یک هدف اساسی انتخاب کرد.


    این سرمایه داران که به بورژواها معروف شده بودند علاوه بر معرفی ثروت طلبی به عنوان انگیزه اساسی فعالیت بشر، آن را مایه خیر و برکت جامعه هم می دانستند. اقتصاد بورژوازی و تجارت جدید با نهضت اصلاح دینی در تغییر نظامهای فئودالی و سلطه کلیسا هم هدف بود. یکی به دنبال فرو پاشی سلطه ی فئودالیسم و ایجاد جامعه ای با بازاری آزاد به جای آن بود و دیگری به اصلاح آموزه های کلیسا و حذف مرجعیت و حجیت تعلیماتش می اندیشید تا با قرائتی مدرن و دنیوی از آن، زمینه رشد نظام آزاد اقتصادی و سود گرایانه را ایجاد کند.


    لیبرال ها خواستار تضمین قلمرو اساسی برای آزادی شخصی، شامل آزادی وجدان، سخن، انجمن و اشتغال هستند و تأکید می کنند که دولت نباید جز برای حمایت از دیگران در این امر مداخله کند، بنابراین لیبرال به حکومت، حزب و سیاستی گفته می شود که در برابر اقتدارگرایی است.


    لیبرالیسم برمبنای آزادی، مدعی حمایت از افراد در برابر استبداد و اقتدار هایی است که آنها را از عمل کردن بر اساس خواسته هایشان باز می دارند،

    تأکید بر آزادی افراد و در بعد اعتقادات و رابطه ی فرد با خداوند هم تأثیر ویژه ای می گذارد، به گونه ای که به او حق انتخاب مذهب و دین، یا نفی آن را هم می دهد،

    رابطه ی افراد و ادیان هم باید بر اساس تساهل وتسامح و پلورالیسم و شناسایی و مجاز شمردن عقاید و رفتار دیگران برای تکمیل آزادی باشد.

    مفاهیم تساهل و تسامح پلورالیسم در اروپا در آغاز با توجه به اختلافات مذهبی وتقابل کلیسا با مخالفان خود و جنگهای مذهبی درباره ی دین و اعتقادات مذهبی به کار رفت پس از آن به امور اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و معرف شناسی تعمیم یافت. و هیچ حد و مرزی، عقاید افراطی را حتی عقاید باطل و گمراه کننده ی آنها را نباید محدود کرد.

    ————-——————

    -آیزابلا برلین، دو مفهوم آزادی در فلسفه سیاسی، مترجم مرتضی اسعدی، تهران، انتشارات الهدی، 1371،صص282-281.
    -عبدالله نصری، گفتمان مدرنیته،تهران،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1383،ج2،ص29
    -داریوش آشوری،دانشنامه سیاسی،تهران،سرودی،1366،ص30
    -یوسف سلیمان زاده، آزادی در اسلام، سنندج، تافگه، 1387،ص23-21
    -علی اکبر،دهخدا،لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، 1377، ج1،ص117
    -محمد سعید حنایی کاشانی، مدینه احرار، مجله کیان، شماره 48، سال نهم، مرداد و شهریور1378،ص22؛ محمد توحید فام، چرخش های لیبرالیسم، تهران، روزنه، 1378، ص13
    -عبدالرسول بیات و دیگران، فرهنگ واژه ها، تهران، موسسه اندیشه و فرهنگ دینی،1380،ص550
    -رابرت رزول پالمر، تاریخ جهان نو، ج2،مترجم ابوالقاسم طاهری،تهران، امیرکبیر،1363،ص15
    -حسن، رحیم پورازغدی، اسلام و مدرنیته، فصلنامه کتاب نقد، شماره 23، تابستان 81، ص195
    -راینهاردکونل، لیبرالیسم،منوچهری فکری ارشاد، تهران، توس،1357،ص44
    -جهاندار امیری،روشنفکری دینی، لیبرال با دین مدار،تهران،مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1389،ص23
    -محمد سعیدحنایی کاشانی،ص23،کتاب جهاندار امیری،ص24
    -ولی ا.. عباسی، اندیشه دینی و قرائت پذیری،کتاب نقد، شماره 23،1381

    موضوعات: مطالب و مقالات علمی  لینک ثابت



    [شنبه 1394-10-12] [ 06:51:00 ب.ظ ]





      حجاری سنگ مضجع شریف امام رضا   ...

    موضوعات: جالب ترین ها  لینک ثابت



     [ 03:39:00 ب.ظ ]





      تفسیر به رای آل سعود در توجیه جنایت خود   ...

     

     نامه نیوز:  وزارت کشور عربستان صبح امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 47 نفر از جمله روحانی برجسته شیعه در این کشور را اعدام کرد.


    شیخ نمر باقر النمر یکی از روحانیون برجسته شیعه در عربستان بود که رهبری اعتراضات شیعیان علیه پادشاهی سعودی را برعهده داشت. شیعیان عربستان همزمان با اعتراضات مردم در دیگر کشورهای عربی نسبت به تضییع حقوق خود به خیابان ها آمدند که با واکنش تند ریاض و بازداشت شیخ نمر همراه شد.


    در حالی که حکم اعدام شیخ نمر پیشتر صادر شده بود و مقامات این کشور عنوان کرده بودند که بدون هشدار قبلی این حکم اجرا خواهد شد، در میان ناباوری صبح امروز شنبه اولین روز از سال 2016 وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه ای ضمن استناد به آیاتی از قران حکیم و همچنین سخنان پیامبر اسلام خبر اجرای حکم 47 نفر را اعلام کرد. 


    بخش هایی از این بیانیه را در ادامه می خوانید:


    سوره المائدة, از آيه 33 تا آيه 42


    إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُون اللَّهَ وَرَسُولَهٌ وَيَسْعَوْن فِي الأَرْضِ فَسَادًاً أَنْ يُقتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفوْا مِن الأَرْضِ ذلِكَ لهُمْ خَزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ


    مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًاً بِغيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَّنمَا قتَلَ النَّاسَ جَميِعًاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَّنمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًاً.


    سوره نساء آیه 93


    وَمَن يَقتُل مُؤمِنًاً مُّتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَاِلداً فِيَها وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً


    در این بیانیه به نقل از پیامبر اکرم نیز آمده است: لزوال الدنيا أهون على الله من قتل رجلٍ مسلم"رواه النسائي والترمذي وابن ماجه والبيهقي, وصححه الألباني؛وقال عليه الصلاة والسلام:” إن دماءكم وأموالكم حرام عليكم, كحرمة يومكم هذا, في شهركم هذا, في بلدكم هذا” أخرجه مسلم,وشملت الشريعة الإسلامية بعدلها وكمال أحكامها تحريم قتل الأنفس المعصومة من المستأمنين, وتحريم الغدر بهم, فجاءت النصوص المتتابعة بالتأكيد على ذلك.


     ومنها: قوله تعالى (وَأَوفُواْ بِالعَهدِ …

    اینجاست که معنای دوری از راسخون فی العلم و دوری از مفسران واقعی قرآن روشن می شود . تفسیر به رای که فرقه ضاله وهابیت از قرآن دارد همان ضلالت و گمراهی است که پیامبر اکرم ص در حدیث ثقلین آن را پیش بینی کرده اند .

    ننگ بر آل سعود و حامیان استکباریشان

     

    موضوعات: اخبار, مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 03:06:00 ب.ظ ]





      محکومیت جنایت آل سعود در کشتن عالم مبارز شیخ نمرو پیام حضرت آیت الله مکارم   ...

    شیخ نمر باقر النمر کیست؟

    نمر باقر النمر یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد.


    در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی نمر النمر را به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.


    روز یکشنبه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۵، دادگاه عالی عربستان و محمد بن نایف ولیعهد عربستان حکم اعدام سریع و بدون هشدار قبلی شیخ نمر را صادر کردند.

    باشگاه خبرنگاران/ حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي در پيامي جنايت وحشتناک آل سعود مبني بر اعدام شيخ نمر را محکوم کرد.  در متن اين پيام آمده است:

     بسم الله الرحمن الرحيم انا لله و انا اليه راجعون  خبر وحشتناک اعدام آيت الله شيخ نمر و 46 نفر از بيگناهان جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اينکه اين جنايت تحت عنوان خوارج و تکفير صورت گرفت؛

    اگر کسانى تاکنون ترديد داشتند که کانون فتنه و تکفير در جهان، آل سعود هستند با اين نمونه آشکار جاى ترديدى باقى نماند.  ما به شدت اين جنايت هولناک را محکوم مى‌کنيم و به يقين انتقام آن گرفته خواهد شد و مى‌دانيم اين جنايت انتقام شکست‌هايى است که آل سعود در عراق و سوريه و يمن دامنگيرشان شده است،

    ولى بايد در انتظار شکست‌هاى مهم‌ترى در اين سه منطقه باشند.  به يقين اين جنايت، بدون اطلاع آمريکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهميت‌ترى با نظر آنها اقدام مى‌کنند و مى‌دانيم در راستاى ايجاد جنگ طائفه‌اى ميان سنى و شيعه است، اما هم سعودى‌ها و هم آمريکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافى نداريم،

    اختلاف ما با تکفيرى‌هاست که همه مسلمين در برابر آنها اتفاق نظر دارند.  آل سعود بدانند اين جنايت فراموش نشدنى است و آثار اين کار نابخردانه را در آينده خواهند ديد.  

    نه تنها شيعيان جهان و اهل سنت اين جنايت را شديدآ محکوم مى‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنيا نيز آن را محکوم خواهند کرد.  آنها چه گناهى داشتند، قيام مسلحانه کردند؟! کسى را کشته بودند؟! تنها گناهشان اين بود که مى‌گفتند اقليت شيعه در عربستان سعودى از حقوق حقه خويش بايد برخوردار شوند و براى انجام مراسم مذهبى آزاد باشند. آيا اين گناه است و درخور آن جنایت سنگین؟

    موضوعات: اخبار  لینک ثابت



     [ 02:52:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    " هر گاه دلم رفت تا محبت کسی را به دل بگیرد، تو او را خراب کردی، خدایا، به هر که و به هرچه دل بستم، تو دلم را شکستی، عشق هر کسی را که به دل گرفتم، تو قرار از من گرفتی، هر کجا خواستم دل مضطرب و دردمندم را آرامش دهم، در سایه امیدی، و به خاطر آرزویی، برای دلم امنیتی به وجود آورم، تو یکباره همه را برهم زدی، و در طوفان های وحشتزای حوادث رهایم کردی، تا هیچ آرزویی در دل نپرورم و هیچ خیری نداشته باشم و هیچ وقت آرامش و امنیتی در دل خود احساس نکنم... تو این چنین کردی تا به غیر از تو محبوبی نگیرم و به جز تو آرزویی نداشته باشم و جز تو به چیزی یا به کسی امید نبندم و جز در سایه توکل به تو، آرامش و امنیت احساس نکنم... خدایا ترا بر همه این نعمتها شکر می کنم."