حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن غرویان:

خبرگزاری تسنیم:

هنگامی که رژیم شاه به امام خمینی (ره) به عنوان مرجع تقلید و عالمی با تقوا که برای طلاب شخص مهمی بود، توهین کرد خشم طلاب شعله‌ور شد و برای ادای احترام و انجام وظیفه در قبال مرجعیت شیعه به خیابان‌ها ریختند.

رحلت مشکوک حجت‌الاسلام سید مصطفی خمینی را می‌توان نقطه عطف و خون تازه‌ای در نهضت اسلامی مردم ایران دانست، به همین مناسبت مجالس یادبودی در سراسر کشور جهت بزرگداشت فرزند امام خمینی (ره) برگزار شد که این مراسم‌ها تبدیل به تظاهرات عظیمی علیه رژیم شاهنشاهی شد.

با توجه به شرایط موجود رژیم شاه تصمیم گرفت تا با توهین به ساحت امام خمینی (ره) چهره ایشان را به عنوان رهبر نهضت مخدوش کند از این روساواک تصمیم گرفت که با انتشار مقاله‌ای حجاب را مورد اهانت قرار دهد و قیام امام خمینی (ره) در 15 خرداد سال 42 را توطئه سرخ و سیاه معرفی کند.

انتشار این مقاله که با نام مستعار احمد رشیدی مطلق صورت گرفت و در روزنامه اطلاعات چاپ شد که انتشار آن سبب خشم و تظاهرات مردم همیشه در صحنه قم و طلاب و علما و تعطیلی درس مراجع تقلید گردید.

حماسه 19 دی برگ زرینی در کارنامه انقلابی مردم شهر کریمه (س) است

مراجع تقلید و علما به حمایت از امام خمینی (ره) پرداختند، در درگیری‌های صورت گرفته میان رژیم شاه و مردم و روحانیون حاضر در صحنه عده‌ای از مردم غیور و همیشه در صحنه شهر خون و قیام شهید و زخمی شدند که این حماسه مهر زرینی در کارنامه انقلابی مردم شهر کریمه (س) است که نشان دادند در مواقع حساس جان خود را فدای اسلام و مرجعیت و حوزه می‌کنند.

بر همین اساس خبرنگار تسنیم با حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی که از اساتید حوزه و دانشگاه نیز است به گفت‌و‌گو نشسته است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به علل شکل‌گیری واقعه 19 دی 56 بیان کرد: روزنامه اطلاعات مقاله‌ای با نام مستعار احمد رشیدی مطلق که از درباریان رژیم شاه بود تحت عنوان ارتجاع سفید و سرخ چاپ کرد که در آن به امام خمینی (ره) توهین شده بود که این مقاله منشا و عاملی جهت اعتراض مردم و روحانیت و مراجع علیه رژیم شاه شد.

غرویان با اشاره به حضور خویش در واقعه 19 دی قم عنوان کرد: من آن روز‌ها در حوزه علمیه رسالت قم که در کوچه ممتاز خیابان صفائیه قرار داشت درس می‌خواندم و حجره داشتم که شاهد تظاهرات مردم و طلاب تا چهارراه بیمارستان بودم که کماندوهای شاه به مردم و طلاب حاضر در تظاهرات تیراندازی کردند که عده‌ای از طلاب که از دوستان من بودند شهید شدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به عوامل تداوم تظاهرات ملت مبارز ایران علیه حکومت شاهنشاهی تصریح کرد: تظاهرات و درگیری‌های مردم با رژیم شاه در 19 دی سال 56 به اتمام نرسید بلکه تظاهرات 19 دی 56 قم جرقه‌ای شد تا در دیگر شهر‌ها مراسم یادبود شهدای حادثه قم را بگیرند و خود این سلسله مجالس یادبود سبب شود تا آتش این جرقه به سراسر کشور منتقل شود.



طلاب نقش اول واقعه 19 دی را ایفا کردند

وی با اشاره به جایگاه علما مرجعیت میان طلاب و ملت ایران اظهار داشت: واکنش‌های مردم انقلابی و مراجع و طلاب شهر قم به اقدام شاه نقطه آغازی جهت شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد، طلاب به اساتید خود علاقه‌مند هستند و برای او احترام زیادی قائل هستند، هنگامی که رژیم شاه به امام خمینی (ره) به عنوان مرجع تقلید و عالمی با تقوا که برای طلاب شخص مهمی بود توهین کرد خشم طلاب شعله‌ور شد و برای ادای احترام و انجام وظیفه در قبال مرجعیت شیعه به خیابان‌ها ریختند و انزجار خود از رژیم شاهنشاهی را نشان دادند نقش اولیه واقعه 19 دی را طلاب و سپس مردم علاقه‌مند به مرجعیت انجام دادند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر جایگاه بالای شهر قم در جهان تشیع گفت: شهر مقدس قم پایگاه علم، دانش، فلسفه، حکمت و اصول است، اشعریون قمی‌های اولیه بودند که از شیعیان مخلص اهل بیت (ع) بودند، محدثین زیادی در گذشته در شهر قم بودند که تا زمان حاضر تداوم داشته و در حال حاضر که حوزه علمیه در میان شهرهای شیعه حرف اول را می‌زند.

غرویان خاطر نشان کرد: شهر مقدس قم در جهان تشیع جایگاه بالایی دارد، قم به دلیل اینکه آغاز گر انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) بود و به دلیل وجود حوزه علمیه و علما در جهان تشیع از جایگاه ویژه و با اهمیتی برخوردار است.

گزارش از سید احمد نجفی اردبیلی

موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



[شنبه 1394-10-19] [ 12:00:00 ب.ظ ]